Over hoog-functionerend Autisme
Autisme is iets dat voorkomt op alle intelligentieniveaus. Het beeld dat veel mensen hebben van mensen met autisme is dat ze minder intelligent zijn en bepaalde bewegingen ritmisch herhalen. Wanneer iemand met autisme een normale intelligentie heeft lijkt dit niet op het plaatje dat de meesten van ons in hun hoofd hebben van een autist. Deze vorm van autisme is toch echt heel anders, ze wijkt af van de standaard. Hun gedrag lijkt dan opeens niet meer op autisme, ze lijken anders te werken dan andere autisten, maar is dit wel zo?
Van hoog-functionerend autisme wordt gesproken wanneer iemand autisme heeft en daarnaast een normale of hoge intelligentie heeft. Juist door hun normale intelligentie laten deze mensen met autisme een puurdere vorm van autisme zien die niet door hun verstandelijke beperking wordt beïnvloed. Normaal begaafden hebben dan misschien wel een puurdere vorm van autisme, maar het wordt juist niet altijd herkend. Normaal begaafde mensen met autisme kunnen heel vaak hun autisme camoufleren en compenseren, hierdoor wordt hun autisme lang niet altijd herkend. Hun autisme is vaak pas te zien als we door die camouflage en compensatie heen kunnen kijken. Als broer of zus kan dit vaak ook lastig zijn. Andere mensen snappen vaak niet waarom je broer of zus opeens zo ‘raar’ doet, normaal gesproken is hij toch normaal? Misschien merk je het zelf ook wel vaak niet en vraag je je ook af waarom het dan net op dat moment dat het je net niet goed uitkomt zo fout moet gaan. Vaak wordt een autistische stoornis bij mensen met een bovengemiddelde of hoge intelligentie niet of pas laat ontdekt.
De moeilijkheden die hoog-functionerende autisten ervaren lijken soms subtieler te zijn dan die van andere autisten. Dit betekent echter niet dat ze geen behoefte hebben aan steun of ondersteuning, dit hebben zij zeker ook nodig.
Mensen met hoog-functionerend autisme zijn goed in het verwerken van visueel-ruimtelijke informatie en zijn goed in het leren van feiten en werkwijzen. Ze hebben meer moeite met het begrijpen van taal, het toepassen van nieuwe kennis en het rangschikken van informatie.
Op deze website kun je met andere broertjes en zusjes praten en je verhaal delen. Misschien kunnen zij die net zoiets meemaken als jij je wel heel goed begrijpen en herkennen ze ook de dingen die jij meemaakt. Ook kun je chatten en mailen met mensen die je vragen kunt stellen of van wie je nog wat meer informatie kunt krijgen.
Bronnen
Autism Help (z.d.). "What is Autism?". Verkregen op 12 mei 2013, via: www.autismhelp.info/what/what-is-autism/categories,id,716,1-1.aspx
Breetvelt, I. Drs. (2005). "Evaluatie begeleidingsproject autistische studenten". Verkregen op 6 mei 2013, via: www.appliedscience.nl/doc/Onderwijs_110203_Begeleidingstraject_autistische_studenten.pdf
Lieshout, T. van (2009). “Pedagogische adviezen voor speciale kinderen – een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten”. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Vermeulen, P. (1999). "Brein bedriegt - Als autisme niet op autisme lijkt". Berchem: Vlaamse Dienst Autisme en uitgeverij EPO